Ilta oli pyhitetty henkilöiden ja dialogin miettimiseen. Henkilöt ovat toiminnan tärkeimpiä osia draamassa. Heillä on tahto, josta syntyy toimintaa. Ristiriita vie kriisin kautta heidät ratkaisuun. Ristiriita voi olla usein konflikti eri henkilöiden ja heidän tahtotilan tai toiminnan välillä.
Draamassa voi olla yksi tai useampi päähenkilö, ei kuitenkaan kovin monta. Päähenkilö, protagonisti, muuttuu tarinan edetessä eniten. Voisiko parannuksen kokeva pahis olla päähenkilö sankarista kertovassa tarinassa? Päähenkilön vastustaja on antagonisti. Muut henkilöt ovat vain tarinan tukena. Näkökulmahenkilö taas määrittää tarinan näkökulman, ja se voi olla joku aivan muu kuin päähenkilö. Henkilöhahmon ja näytelmän tarkoitus kannattaa selvittää ennen kirjoittamista.
Lajos Egrin mielestä hyvin rakennettu henkilö on tärkeämpi kuin juonen kehittely. Lukijan pitää tunnistaa henkilö, pysytä samaistumaan häneen. Henkilön tunteet ovat tähän hyvä keino. Henkilöitä pitää myös ymmärtää, pitää tietää heidän taustansa ja vaikuttimensa. Yksi määräävä piirre voi olla hyvä tapa lähteä liikkeelle henkilön rakentamisessa. Fysiologia, sosiaalinen piiri ja psykologia tulevat seuraavaksi.
Toinen näkökulma henkilöön otettiin post-draamasta. Siinä erotetaan henkilöhahmo ja ihminen tarkemmin. Hahmo on enemmän vain kuva ja joukko ideoita.
Mietimme myös miten aloittaa kirjoittamisen ja ottaa kaikki huomioon. Puheeksi tuli Georges Poltin 36 tilannetta, joista voidaan johtaa kaikki näytelmät.
Dialogi vaikuttaa heti näytelmän atmosfääriin ja sen rakentumiseen. Monologissa yleisön rooli kasvaa. Dialogi mm. edistää tapahtumien kulkua ja valottaa näytelmän alatekstiä. Tärkeää on miten sanotaan, ei vain mitä sanotaan. Oikean elämän puhe ei aina sellaisenaan toimi näyttämöllä. Nonverbaalisuuskin voi olla osa dialogia. Käännettä pienempi sykäys voi muuttaa jännitettä ja luoda reaktioita henkilöissä.
Lopuksi kävimme hieman läpi Juha Jokelan Fundamentalistin yhtä kohtausta. Saimme myös yhden kirjoitusharjoitteen: tilanne, jossa on toiminut toisin kuin olisi halunnut. Edellisellä kerralla opettaja oli jakanut toisenlaisia harjoituksia kirjekuoressa. Piti mennä uuteen paikkaan ja siellä kirjoittaa kuoren ohjeiden mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti