perjantai 18. marraskuuta 2016

Maailman palaute

Tämän kertainen oppitunti oli pidempi kuin yleensä. Ensin käsittelimme kirjoittamiamme kohtauksia ja lopuksi oli lyhyt luento-osuus maailmankuvasta.
Opettaja oli löytänyt tehokkaan työkalun palautteen antamiseen. Das Art -menetelmä on kotoisin Hollannista ja se on kehitetty esitysten arvioimiseen. Das Art menee hieman syvemmälle kuin perinteinen huonot ja hyvät puolet. Se käsittelee eri puolia näytelmästä ja ison osan ajasta tekijä vain tarkkailee prosessia.
Nyt käytössä oli hyvin lyhyt versio, eli tekijän kysymys, myönteinen palaute ja ongelmakohtien etsintä. Muuhun ei olisikaan ollut aikaa. Kävimme kohtauksia ja palautetta läpi pienissä ryhmissä, mutta aika meinasi silti loppua kesken. En saanut mitään kovin konkreettisia ideoita tekstini parantamiseksi. Opettaja tosin antoi vinkin koko näytelmän nimeksi, koska Nina oli kuin paketti auton takaosassa. Muidenkaan ryhmäläisten teksteille ei tullut paljon muuta kuin myönteistä palautetta. Saimme muutaman kohdalla yhdessä mietittyä ratkaisuja kirjoittajan hankaliksi kokemiin kohtiin.
Maailmankuva sisältää ihmisen suhteen muihin, oikeaan ja väärään. Se kertoo, minkälaisen koodiston pohjalta ihminen havainnoi ja toimii. Näyttämöllä siis kuka on normaali, neutraali; kuka kertoo; keneen samaistutaan jne. Katsoja ja kertoja ei voi olla neutraali, vaikka yrittää.
Teimme tämän pohjalta pienen harjoitteen, jossa mietittiin omia kieliympäristöjä ja niiden sovittamista omaan näytelmään. Kieliympäristö tässä tarkoitti eri tapoja puhua ja käyttää kieltä. Sain listattua niitä jonkun verran, mutta ei niistä oikein mininäytelmääni ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti