Ensimmäiseksi kurssiksi uusissa opinnoissa valikoitui proosa. Vaikka sitä kuului yksi kurssi jo perusopintoihin, sitä saa/joutuu tekemään lisää aineopinnoissakin, kun opettava koulu vaihtui. Tämä on toisaalta hyväkin, koska lähestymistapa on hieman eri. Ainakin itsenäiset oppimistehtävät näyttävävt kattavilta. Pitää kirjoittaa ja pohtia omaa ja muiden tekemistä. Ja tehdä oppimispäiväkirja.
Kirjallisuuslistassa oli tuttu kirja, Kirjoittaimisen taide ja taito. Se meni varaukseen taas kerran, kun sitä vaaditaan ilmeisesti kaikissa tehtävissä. Syy lienee, että se on kirjoitettu juuri Jyväskylän avoimen yo:n kirjoittajaopintoja varten. Hyvä kirja, vaihtelu vain olisi kivaa, kun samaa kirjaa käytettiin viimekin vuonna.
Kirjoitustehtävät ovat paikoin mielenkiintoisia ja jopa hyödyllisiäkin. Ensimmäisessä saa hahmotella romaanin rakennetta ja alkua, ja analysoida ne puhki. Seuraavassa harjoitellaan eri tyylejä kirjoittaa. Viimeisenä tutkitaan kirjoitusoppaita. Tekstiä pitäisi ainakin siis syntyä. Onneksi jokaiseen tehtävään tuli heti ideoita toteutuksesta ja aiheesta. Romaanitehtävään tulee hahmotelmaa viime vuonna kirjoitettujen lyhyiden tarinoiden pohjalta, tyyliharjoitukseen tulee Piintilän venäläisvangit, ja kirjoitusoppaaksi valikoitui Kummalliset kirjoittajat, julkaisijana Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti